Direktlänk till inlägg 23 april 2013

Första intrycket av Seoul.

Av Amanda nej. - 23 april 2013 21:28

När jag hade stigit av flyget, och blev välkommen av en man med kostym och en skylt i handen där det stod : Amanda, som sedan förde mig till en silvrig taxi och började åka igenom staden till min lägenhet så blev jag helt..förstummad. Gatorna var helt rena, inga fimpar eller gamla tuggumin överallt som hemma i Sverige. Det fanns mycket mycket mer byggnader här, och dom var mer ihopträngda. Inte så många gränder eller genomgångar mellan byggnaderna, vart man än kollade kunde man hitta små affärer med skyltar i olika färger som det kanske stod "Kiosk","Livs" etc. på koreanska. Förr i tiden så kallades skrivstilen "Hanja" och var gamla kinesiska tecken, men runt 1400-talet började man med en unik alfabetisk skrift "hangul" som är både alfabetisk och fonetisk. Trots att det var soligt och det bor ca 10 miljoner i staden (50 miljoner i hela Sydkorea) så såg jag bara några ute, någon gumma eller två ute på promenad för att kanske dricka té hos sina vänninor. Varför det inte var så många ute kanske berodde på att det var runt 8 på morgonen jag kom hit, så de flesta jobbade nog. 
 
Fast sen kom vi till ett område där massor av klubbar och barer fanns, lite här och där på gatorna fanns det spyor och fimpar. Någon stod lutad mot en byggnad, det var den kända dans klubben "Club Ellui" och försökte hålla balansen. Han såg påverkad ut, eller så var han svimfärdig efter att ha dansat hela natten..Eller både och.
 
Så det verkar som att Sydkorea lurade mig lite med deras rena del av staden  

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Amanda nej. - 14 maj 2013 10:15

De dominerande religionerna i Sydkorea är Buddhism som finns i de flesta öst asiatiska länder, och kristendomen (om man samlar ihop protestanterna och katolikerna). Men Ateism är störst procent av befolkningen, buddhismen har funnits i flera århundra...

Av Amanda nej. - 7 maj 2013 10:07

Halloj allihopa! Jag har precis kommit hem efter en lång dag, så himla skönt att lägga sig i sängen, se på koreanska TV-shower och blogga   . Jag har varit i Gyeongbokgung (Palace greatly blessed by heaven/palatset välsignad av himlen) , det är ...

Av Amanda nej. - 25 april 2013 09:59


Hej! Klockan är runt fem på eftermiddagen här i Seoul, eftersom att jag är sju timmar före Sverige så antar jag att klockan är runt tio på morgonen där?    Just nu sitter jag här och har precis fått Yangnyeom Tongdak hemkörd till min dörr, ...

Av Amanda nej. - 18 april 2013 09:42

Nu är jag äntligen i Sydkoreas huvudstad Seoul! Kom fram till sydkorea 13 timmar efter att jag satte mig i flyget, nu sitter jag här i min nya lägenhet. Solen är framme och värmer staden såhär på sen eftermiddagen, 15 grader ute men det skulle säkert...

Av Amanda nej. - 17 april 2013 18:01


Nu är jag på väg mot Arlanda för att åka med ett flygplan till..Sydkorea! Hade beställt biljett för två veckor sedan på www.sas.se , och nu när jag ska åka känns det inte verkligt ens! Får ta och skriva mer när jag är framme, om jag inte är för uppta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards